Οι υποσχέσεις Σκυλακάκη για γενναίες αποζημιώσεις και οι σφοδρές αντιδράσεις
Απογοητευμένοι δηλώνουν οι αλιείς της Αλεξανδρούπολης οι οποίοι δραστηριοποιούνται στο Θρακικό πέλαγος, με το ενδεχόμενο σχεδιασμού δημιουργίας δύο υπεράκτιων αιολικών πάρκων στην θαλάσσια περιοχή μεταξύ Αλεξανδρούπολης και Σαμοθράκης, κοντά στις ακτές του Δέλτα ποταμού και με ισχύ 600MW. «Να μας αφήσουν ήσυχους και εμάς και την θάλασσα», ζητούν οι αλιείς οι οποίοι εκτιμούν ότι, με την δημιουργία των υπεράκτιων αιολικών πάρκων θα υπάρξει απαγόρευση για όλη την παράκτια ζώνη της περιοχής και πως θα εκλείψει το επάγγελμα του αλιέα. «Προφανώς προσπαθούν να βρουν ένα τρόπο να μας πουν με δικά τους λόγια η πράξεις, ότι είμαστε περιττοί μέσα στην θάλασσα και στην περιοχή μας,» δήλωσε στην ΕΡΤ ο πρόεδρος του Αλιευτικού Συλλόγου κ. Δημήτρης Σαρίκας, προσθέτοντας: «Σήμερα στην θαλάσσια περιοχή δραστηριοποιούνται περίπου 300 οικογένειες, ενώ έχουν μειωθεί στο 50% οι μηχανότρατες… το πρώτο που θα κάνουν… θα είναι η απαγόρευση της αλιείας και της διέλευσης μέσα από αυτά τα πάρκα. Αυτό σημαίνει ότι δεν μένει θάλασσα να ψαρεύουμε… Το θρακικό πέλαγος είναι το πλέον σημαντικό αλιευτικό πεδίο για όλη την Ελλάδα… λόγω του Δέλτα του Εβρου και λόγω όλων αυτών που συμβαίνουν στην περιοχή μας… Πάντα είμασταν μέσα στη θάλασσα. Όταν άρχισαν οι εξωγενείς παράγοντες να λειτουργούν εις βάρος της θάλασσας από τότε έχουμε και τα άσχημα αποτελέσματα».
Όλα στον βωμό των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας
Σοβαρότατο είναι το θέμα που έχει προκύψει στον Έβρο μετά την απόφαση της κυβέρνησης για τους αλιείς, τους οποίους ουσιαστικά εκδιώχνει για χάρη των αιολικών πάρκων! Όταν μάλιστα μιλάμε και για τον Έβρο, αυτή την εθνικά ευαίσθητη περιοχή, θα έπρεπε οι κυβερνώντες τουλάχιστον να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί. «Πολύ σημαντικές» χαρακτήρισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θ. Σκυλακάκης τις αποζημιώσεις που θα δοθούν στους αλιείς, λόγω της εγκατάστασης υπεράκτιων αιολικών πάρκων στην περιοχή του Έβρου. Απαντώντας στη Βουλή σε σχετική επίκαιρη ερώτηση βουλευτή, ο κ. Σκυλακάκης είπε ότι μέσα στις επόμενες εβδομάδες θα γίνει σχετική συζήτηση με τους τοπικούς αλιείς σημειώνοντας ότι «μόνο ωφελημένοι θα βγουν οι αλιείς, και από πλευράς αλιευτικού πληθυσμού, δηλαδή θα έχουν περισσότερα ψάρια στην ευρύτερη περιοχή, και από πλευράς πραγματικών αποζημιώσεων οι οποίες θα είναι πολύ σημαντικές». Αναπτύσσοντας την ερώτησή του, ο βουλευτής είπε ότι η εγκατάσταση υπεράκτιων αιολικών πάρκων θα δημιουργήσει πρόβλημα και στους αλιείς και στη βιοποικιλότητα, και ότι η κυβέρνηση φέρεται αποφασισμένη να προχωρήσει στο έργο παρά τις αρνητικές γνώμες αρμόδιων φορέων. Κάλεσε μάλιστα τον υπουργό να πει «συγκεκριμένα, ποια θα είναι αυτά τα ανταποδοτικά» προς τους αλιείς, και, εάν έγινε σχετική διαβούλευση. Στην ανταπάντησή του, ο κ. Σκυλακάκης είπε ότι οι αποζημιώσεις για τα ανταποδοτικά είναι αντικείμενο συζήτησης, η οποία έχει ήδη ξεκινήσει μεταξύ των υπουργείων Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος & Ενέργειας. «Θα ακούσουμε τους αλιείς από κοντά, μια που τα συγκεκριμένα έργα είναι ακόμα στην πρώιμη φάση: Είναι στην φάση της έρευνας του ανεμολογικού δυναμικού και των καιρικών συνθηκών στην περιοχή. Πριν φτάσουμε στην επόμενη φάση που είναι η πρόοδος των έργων με τις περιβαλλοντικές μελέτες, και αφού δούμε πού συγκεκριμένα θα πάνε οι ανεμογεννήτριες, πόσες θα είναι, τι έσοδα θα δημιουργούν, και αφού ολοκληρώσουμε και την διαβούλευση με τους αλιείς – γιατί πρέπει να δούμε και το κόστος, που προκαλείται, τον αριθμό των ανεμογεννητριών και που θα πάνε, τον πραγματικό περιορισμό που θα έχουν οι αλιείς – θα έρθουμε να δώσουμε μία δίκαιη και πολύ ικανοποιητική αποζημίωση. Μιλάμε για έργα, η υλοποίηση των οποίων έχει ορίζοντα το 2029-2030, και μέσα στις επόμενες εβδομάδες θα κάνουμε την σχετική συζήτηση και με τους τοπικούς αλιείς» είπε ο κ. Σκυλακάκης. Τέλος, σχολιάζοντας την περιβαλλοντική διάσταση, ο κ. Σκυλακάκης είπε ότι «η Ευρώπη έχει την πιο προηγμένη περιβαλλοντική νομοθεσία στον πλανήτη, πολύ περισσότερο από άλλες περιοχές, βλέπε Ρωσίες κτλ, που δουλεύουνε στην αντίθετη πλευρά, ενώ έχουμε και ένα Συμβούλιο της Επικρατείας, το οποίο είναι εξαιρετικά ευαίσθητο περιβαλλοντικά». Το ζήτημα είναι τεράστιων διαστάσεων καθώς δεν είναι οι πρώτοι φορά που απειλούνται οι Ακρίτες μας στον Έβρο. Να θυμίσουμε πως ακόμα το ζήτημα των καλυβών στο Δέλτα δεν έχει λυθεί οριστικά παρά τις υποσχέσεις των κυβερνήσεων τα τελευταία χρόνια.
Ζαμπούκης: Καμία επίσημη ενημέρωση δεν έχει λάβει ο Δήμος Αλεξανδρούπολης για τα πλωτά αιολικά πάρκα
«Δεν ξέρουμε ποια περιοχή αφορά ακριβώς το έργο, ούτε ποιος είναι ο συνομιλητής μας», είπε ο Δήμαρχος Αλεξανδρούπολης απαντώντας σε ερώτηση της Λαϊκής Συσπείρωσης. Καμία επίσημη ενημέρωση δεν έχει λάβει ο Δήμος Αλεξανδρούπολης για το πιλοτικό έργο των υπεράκτιων αιολικών πάρκων στη θαλάσσια περιοχή Αλεξανδρούπολης – Σαμοθράκης, σύμφωνα με τον Δήμαρχο Γιάννη Ζαμπούκη. Το θέμα έφερε προς συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο της Τετάρτης 23 Οκτωβρίου με ερώτησή της η παράταξη «Λαϊκή Συσπείρωση», εστιάζοντας στις πιθανές περιβαλλοντικές και οικονομικές επιπτώσεις, κυρίως για τους αλιείς. Αξίζει να σημειωθεί ότι για τη συγκεκριμένη επένδυση έχει τοποθετηθεί ομόφωνα αρνητικά το Δημοτικό Συμβούλιο Σαμοθράκης. Ο κ. Ζαμπούκης υπογράμμισε πως την τελευταία διετία δεν έχει δεχθεί καμία επίσκεψη από εκπροσώπους των εταιρειών που εμπλέκονται στην επένδυση, ενώ δεν έχει κατατεθεί κανένα σχετικό έγγραφο στο Πρωτόκολλο του Δήμου. Προκείμενου να λάβει επίσημη ενημέρωση ο Δήμος, που δεν έχει καμία γνωμοδοτική ή αποφασιστική αρμοδιότητα επί του θέματος, ο Δήμαρχος ζήτησε με επιστολή του ενημέρωση για τις λεπτομέρειες του έργου από την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, η οποία θα πρέπει να απαντηθεί μέσα στις επόμενες ημέρες. «Στην περίπτωση που η επένδυση αφορά διοικητική αρμοδιότητα του Δήμου μας, θα το φέρουμε προς συζήτηση για να λάβουμε τις αποφάσεις μας», σημείωσε ο κ. Ζαμπούκης. Παίρνοντας τον λόγο, ο επικεφαλής της παράταξης «Αρχή» Σταύρος Σταυράκογλου, σημείωσε πως πέρα από τα συχνά δημοσιεύματα των ΜΜΕ, τα δύο πλωτά αιολικά πάρκα σε Αλεξανδρούπολη και Σαμοθράκη περιλαμβάνονται και περιγράφονται στο Εθνικό Σχέδιο της χώρας μας, με φορέα την κρατική «Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών Πόρων Α.Ε.». Ο Δήμαρχος σημείωσε πως δεν έχει λάβει γνώση για το θέμα, κι ότι η σωστή έρευνα ξεκινά από τα επίσημα στοιχεία που θα δώσει η πολιτεία. Η Δήλωση του Δημάρχου είναι πάρα πολύ σημαντική, καθώς όπως φαίνεται… κάποιοι χωρίς να ενημερώσουν προχωρούν στη δημιουργία των αιολικών. Ο κος Σκυλακάκης μπορεί να λέει πως θα γίνουν διαβουλεύσεις, αλλά τότε μήπως είναι αργά; Μήπως θα έπρεπε πριν την οριστική πρόταση για να γίνουν συνομιλίες με τον δήμο και κυρίως με τους ψαράδες της περιοχής;
Η άγνωστη Ελλάδα των συνόρων παρούσα δυναμικά
Θα βρεθείτε εκεί που οι ακρίτες καλυβιέρηδες αναμετρούν τις αντοχές τους, με τα καιρικά φαινόμενα, με τα σμήνη των κουνουπιών όταν εμφανίζονται, με την προκλητικότητα των γειτόνων, με τις πλημύρες ή την ξηρασία, με τις ζημιές από τα φερτά κούτσουρα του ποταμού στα δίχτυα και τον εξοπλισμό τους. Εκεί όμως που η «καλημέρα» έχει νόημα, που ένα ποτήρι κρασί σβήνει θλίψεις, ταλαιπωρία και μοναξιά. Που ο ένας νοιάζεται για τον άλλο και συνδράμει. Περί τις 180 οι καλύβες και κάπου 300 άνθρωποι εκεί ζουν μαστορεύουν, βιοπορίζονται, παλεύουν για ένα μεροκάματο κρατώντας τα σύνορα, με τις ελληνικές σημαίες να κυματίζουν σε όλα τα πρόχειρα κατασκευάσματα που είναι τα στέκια τους. Που είναι ο δικός τους μικρόκοσμος, το απάγκιο της ζωής σε εποχές δύσκολες. Σε εντάσεις με την γειτονική χώρα που η ηγεσία της εργαλειοποίησε το Μάρτη του 2020 μεταναστευτικό αλλά βρήκε μπροστά της ένα ντόπιο πληθυσμό αποφασισμένο να προασπίσει τα σύνορα της Ελλάδας και της Ευρώπης. Μια πολιτεία που επαγρυπνεί με το Στρατό, τη Συνοροφυλακή, τη Frontex, με το έμψυχο δυναμικό της που εμπλουτίζεται διαρκώς κι με την υλικοτεχνική υποδομή και τον στόλο της που εξασφαλίζει την ετοιμότητά της. Η πρώτη καλύβα, φτιάχτηκε το 1959. Ήταν φτιαγμένη με σάζια. Με καλάμια και την είχαν φτιάξει οι ψαράδες, προκειμένου να διανυκτερεύουν εκεί. Έτσι ξεκίνησαν να φτιάχνονται οι καλύβες. Είναι όλες φτιαγμένες πριν το 1975. Δημιουργήθηκαν προκειμένου να να μπορούν οι ψαράδες να δουλεύουν με τα ψάρια. Ο δρόμος μέχρι το Δέλτα, είναι 23 χιλιόμετρα χωματόδρομος. Δεν είναι δυνατόν να μπαίνουν και να βγαίνουν συνέχεια, προκειμένου να πάνε στην δουλειά τους. Γι’ αυτό τον λόγο φτιάχτηκαν οι καλύβες. Φυσικά παίζουν σημαντικό ρόλο και στην φύλαξη των συνόρων. Η καθημερινή φύλαξη των συνόρων γίνεται από τους καλυβιέρηδες. Αυτοί ειδοποιούν την αστυνομία και τον στρατό αν γίνει κάτι μέσα στο Δέλτα. Κάθε προσπάθεια να εκδιωχθούν από τον τόπο τους, αποτελεί υπονόμευση των εθνικών μας ιδεωδών.
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Έλληνας Αγρότης
www.enoplois.gr