pexels-karolina-grabowska-6478249

Από την πρώτη αλογότριχα που χρησιμοποιήθηκε πριν από εκατοντάδες χρόνια μέχρι το πιο εξειδικευμένο κράμα υαλοαθρακονημάτων που χρησιμοποιείτε σήμερα η μισίνα παραμένει σαν το βασικό συστατικό στο ψάρεμα με καλάμι. Σήμερα οι διάφορες εταιρείες που κατασκευάζουν τις μισίνες και τα νήματα χρησιμοποιούν νέες μεθόδους, νέες τεχνολογίες και γενικότερα εξειδικευμένους εξοπλισμούς για να κατασκευάσουν και να δοκιμάσουν τα νέα προϊόντα. Αν κατά τύχης σας έχει ξεμείνει κάποια παλιά μισίνα 10-12 χρόνων και την συγκρίνετε με μία σύγχρονη μισίνα της ιδίας διαμέτρου θα διαπιστώσετε σημαντικές διαφορές. 

Για παράδειγμα μία μισίνα 20 χιλιοστών που δημιουργήθηκε πριν από 10 χρόνια πιθανό να είχε δοκιμαστεί και να άντεχε ένα θεωρητικό βάρος 2 κιλών. Μία αντίστοιχη σύγχρονη μισίνα 20 χιλιοστών το πιο σίγουρο είναι ότι θα σηκώνει τουλάχιστο 1/3 περισσότερου βάρους από την άλλη μισίνα. Αυτό είναι λογικό καθώς τα νέα σύγχρονα υλικά που χρησιμοποιούνται είναι πιο ανθεκτικά. Επίσης νέες ορολογίες έχουν χρησιμοποιηθεί για να τοποθετήσουν τα διάφορα προϊόντα σε κάποιες υποκατηγορίες. Το ξέρω ότι για κάποιον νέο ψαρά όλα αυτά ίσως ακούγονται δύσκολα και κάπως επιστημονικά. Ποιο κάτω θα σας παραθέσουμε τις πιο διαδεδομένες κατηγορίες μισίνων μαζί με κάποια από τα χαρακτηριστικά τους.

Κατηγορίες: 

Monofilament Line

Σημαίνει μία ενιαία γραμμή συνώνυμη με την νάιλον πετονιά. Είναι ένα πολυμετρικό υποπροϊόν της επεξεργασίας ακατέργαστου πετρελαίου (,κατάλληλη για γέμισμα μηχανισμών)

Co-filament line

Ίνες κοβαλτίου. Μεγαλύτερη αντίσταση στα γδαρσίματα με μεγάλη δύναμη και ευαισθησία. Το υλικό αυτό αποτελεί επίστρωση πάνω από το νάυλον για να ενισχύσει τις ιδιότητες του.

Fused Lines

Υλικό από πολλά στρώματα που παράγονται από το πήκτωμα ινών πολυαιθυλενίου. Είναι εξαιρετικά λεπτή πετονιά, με μεγάλη δύναμη και ευαισθησία, καλή αντίσταση γδαρσίματος και εύκολη στο ξετύλιγμα της.

Braided lines -νημα

Πλέξη συνθετικού υλικού. Χρησιμοποιείται και ο όρος multifilament για να έρθει σε αντιπαράθεση με την monofilament. Τα spectra, dyneema και dacron είναι τα δημοφιλέστερα υλικά αυτής της κατηγορίας. Άλλος χαρακτηρισμός που μπορεί να δούμε είναι superlines.

Fluorocarbon

Ένωση πολυμερούς του φθορίου με άνθρακα. Διαφημίζεται σαν η αόρατη πετονιά.
Στην πραγματικότητα δεν υπάρχει αόρατη πετονιά. Μια κοινή νάυλον πετονιά κυμαίνεται σε ένα δέικτη διάθλασης 1.53-1.65. Ο δείκτης διάθλασης του νερού είναι 1.33. Το fluorocarbon σαν υλικό, έχει δέικτη διάθλασης 1.4 (κάποιες εταιρίες διαφημίζουν ότι έχουν φτάσει στο 1.39). Σαφώς υπερτερεί από μια απλή πετονιά, αλλά μιλάμε για συνθήκες πολύ καθαρών νερών και μεγάλης διάυγειας. Στο σκοτάδι και σε μεγάλα βάθη η μικρή διαφορά στην διάθλαση, εξαλείφεται.
Οπότε πριν χρησιμοποιήσουμε fluorocarbon θα πρέπει να ζυγίσουμε τα χαρακτηριστικά του σε σχέση με μια απλή πετονιά.
Στα αρνητικά του carbon πρέπει να υπολογίσουμε ότι σπάει πιο εύκολα. Επίσης ότι χρειάζεται λίπανση στους κόμπους για να διατηρήσει τις ιδιότητες του. Επίσης, έχει πολύ μεγάλη πυκνότητα σαν ύλικό (1.78) σε σχέση του (1.15) νάυλον και του (1.0) νερού. Όσοι σκέφτονται να χρησιμοποιήσουν στο spinning fluorocarbon ας υπολογίσουν την μεγαλύτερη δυσκολία στο πέταγμα λόγω βαρύτερου υλικού.
Στα θετικά ότι είναι εντελώς αδιάβροχο με αποτέλεσμα να μην χάνει τις ιδιότητες του από την χρήση του στο νερό.
Μια κοινή πετονιά θα αυξήσει τον δείκτη διάθλασης στην διάρκεια του χρόνου, καθώς και το υλικό θα χάσει τις ιδιότητες του.
Επίσης λόγω ιδιότητας του υλικού, η fluorocarbon έχει μεγαλύτερη αντίσταση κατά του γδαρσίματος.
Η fluorocoated είναι μια ενδιάμεση κατάσταση υλικού. Μονή, διπλή ή ακόμα και τριπλή επικάλυψη fluoro, μας επιτρέπει να διατηρούμε τα χαρακτηριστικά της απλής πετονιάς, προσφέροντας της λίγο μικρότερο δείκτη διάθλασης.

Χαρακτηριστικά:

Breaking Strain (όριο καταπόνησης)

Είναι η δύναμη που απαιτείται για να κοπεί απότομα η πετονιά και εκτιμάται συνήθως σε ισχύ (lb) ή μάζα (kg).
Οι κόμποι, οι συστροφές και τα γδαρσίματα μειώνουν επίσης την ανθεκτικότητα της πετονιάς.

Abrasion Resistance (Αντίσταση γδαρσίματος)

Όρος που αφορά την πετονιά που θα χρησιμοποιήσουμε. Μας ενημερώνει ότι η πετονιά έχει πολύ υψηλότερη αντίσταση στο κόψιμο λόγω εγκοπών στο υλικό. Αυτές οι πετονιές θα αντισταθούν στο κόψιμο σε δύσκολες συνθήκες, όπως το τρίψιμο πάνω στα βράχια, τα σκαλώματα κλπ.υποκατηγορίες¨,tough, extreme tough ή extra tough

High Knot Strength (Υψηλή δύναμη κόμπων)

Τα περισσότερα κοψίματα πετονιάς εμφανίζονται στον κόμπο. Στην πραγματικότητα, ανεξάρτητα από το πόσο ισχυρή είναι η πετονιά, δένοντας έναν κόμπο, μπορεί να αποδυναμώσει τη πετονιά κατά τουλάχιστον 50%. Αυτό βοηθάει πολύ στις περιπτώσεις που θα ασκηθεί μεγάλη δύναμη στον κόμπο. Και αυτό το χαρακτηριστικό αναγράφεται στις ετικέτες κυρίως για τις fluorocarbon πετονιές ή γενικά για τις πετονιές που προορίζονται για παράμαλλα.

High Strength (Υψηλή δύναμη)

Υποδηλώνει την ισχυρή πετονιά.

High Impact Resistance (Υψηλής αντίστασης)

Άλλη μια πετονιά που ενισχύθηκε τεχνολογικά για περιπτώσεις δυνατής κόντρας. Αυτό το πλεονέκτημα παρέχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιηθούν πετονιές μικρότερων διαμέτρων, αποκομίζοντας τα προφανή πλεονεκτήματα, χωρίς την απώλεια δύναμης.

Low Spool Memory (Χαμηλή μνήμη στροφίων)
-NO MEMORY

Oι περισσότερες συμβατικές νάυλον πετονιές είναι τόσο δύσκαμπτες και παίρνουν το στρογγυλεμένο σχήμα του περιστροφικού μηχανισμού. Αυτό είναι γνωστό ως “μνήμη στροφίων” και είναι αρμόδιο για τις περισσότερες σπασμωδικές κινήσεις στο ξετύλιγμα της πετονιάς καθώς και επικύνδινα κουλουριάσματα της πετονιάς πάνω στον μηχανισμό κατά την στιγμή της ρίψης. Με την συγκεκριμένη μισινέζα, η μνήμη στροφίων μειώνεται. Με την ρίψη η πετονιά θα ανακτίσει το αρχικό της σχήμα και θα ισιώσει, ακόμα κι αν μείνει στάσιμη στον μηχανισμό για πολύ μεγάλη περίοδο. Κανονικά αυτό το χαρακτηριστικό θα έπρεπε να αναγράφεται στις πετονιές που προορίζονται για γέμισμα του μηχανισμού

Virtual Invisibility (Εικονική αορατότητα)

Μέσα στο βυθό η πετονιά εξαφανίζεται. Αυτό καλείται “επίδραση καθρεφτών.” Επειδή η επιφάνεια της πετονιάς είναι ιδιαίτερα γυαλισμένη, ενεργεί ως καθρέφτης, που απεικονίζει το περιβάλλον της. Δεν έχει καμία σχέση αυτό το χαρακτηριστικό με τις φωτοχρωμικές πετονιές (που αλλάζουν το χρώμα τους) και τις fluorocarbon (που πλησιάζουν τον δείχτη διάθλασης του νερού).

Sinking

Βυθιζόμενες πετονιές. Η φυσιολογική νάυλον πετονιά, έχει μέσο χρόνο βύθισης 45 δευτερόλεπτα. Κάποιες επεξεργασμένες νάυλον φτάνουν τα 35 δευτερόλεπτα. Κάποιες εταιρίες διαφημίζουν πετονιές που χρειάζονται 15 δευτερόλεπτα για να βυθιστούν.

Floating

Πετονιές που επιπλεόυν

Photochromic (φωτοχρωμική)

Υποδηλώνει την πετονιά, η οποία αλλάζει χρώματα σε σχέση με τον φωτισμό. Μια καλή λύση για το ψάρεμα σε πολλά και διαφορετικά βάθη και περιβάλλοντα καθώς και τον φωτισμό ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες. Δεν είναι “αόρατη”. Θεωρητικά είναι μια πετονιά “χαμαιλέοντας”.

Low Water Absorption (Χαμηλή απορρόφηση ύδατος)

Όσο η τεχνολογία εξελίσσεται, υλικά με νέα χαρακτηριστικά ξεπηδούν. Αυτό το χαρακτηριστικό έχει αρχίσει να θεωρείται ένας σημαντικός παράγοντας. Οι κοινές νάυλον πατονιές έχουν απορροφητικότητα στο νερό κατά 15% μετά από 90 λεπτά χρήσης. Με αυτό το χαρακτηριστικό υποδυλώνεται η σχετικά αδιάβροχη πετονιά.

High Durability (Υψηλή διάρκεια)

Η ανθεκτικότητα της νάυλον πετονιάς μέσα στο νερό, αρχίζει την πτωτική της τάση από την πρώτη κιόλας χρήση της. Υπάρχουν πετονιές που εξασφαλίζουν πολύ μεγαλύτερο χρόνο ζωής.

About Author

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *