Η ελληνική παρουσία στην έκθεση Fruit Attraction ήταν σημαντικά μεγαλύτερη από τις προηγούμενες εκδηλώσεις, με 45 εταιρείες, συνεταιρισμούς και φορείς να κερδίζουν τις εντυπώσεις. Η έκθεση Fruit Attraction υποδέχθηκε τη μεγαλύτερη ελληνική αντιπροσωπεία εταιρειών φρούτων και λαχανικών που έχει επιστρέψει στη Μαδρίτη και έλαβε χώρα στην Ισπανία τις 8 έως 10 Οκτωβρίου. Η ελληνική παρουσία στην έκθεση ήταν «εντυπωσιακή», σύμφωνα με τους διοργανωτές της συμμετοχής της χώρας, Freskon Greece και Tif-Helexpo, με 45 επιχειρήσεις, συνεταιρισμούς και φορείς να εκθέτουν. «Ήταν η μεγαλύτερη που έχει διοργανωθεί ποτέ», είπαν, «και έχει ανέβει ποσοτικά και ποιοτικά σε σύγκριση με την προηγούμενη διοργάνωση. Αποτελούνταν από 40 επιχειρήσεις και τις Περιφέρειες Κεντρικής Μακεδονίας, Ηπείρου, Θεσσαλίας, Δυτικής Μακεδονίας και Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης». Το έργο Freskon Greece είναι μια πρωτοβουλία της Frekson International Fruit and Vegetable Trade Show, η οποία διοργανώνεται από την Tif-Helexpo κάθε Απρίλιο στη Θεσσαλονίκη και στοχεύει στη διοργάνωση και παρουσίαση ελληνικών επιχειρήσεων σε μεγάλες εκθέσεις και αγορές στην Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή. «Το Fruit Attraction είναι μία από τις κορυφαίες διεθνείς εκθέσεις του παγκόσμιου τομέα φρούτων και λαχανικών», δήλωσαν οι διοργανωτές. Η φετινή εθνική συμμετοχή του «Freskon Greece», υπό την οργανωτική ευθύνη της ΔΕΘ-HELEXPO, περιελάμβανε σημαντικές ελληνικές επιχειρήσεις, συνεταιρισμούς, Επιμελητήρια και Περιφέρειες. Ειδικότερα συμμετείχαν: ΝΕΣΠΑΡ, VERMION FRESH AE, NEA EXFRUIT SA, ΑΦΟΙ ΣΕΞΤΟΥ, ZEUS KIWI SA, KATSELIS SA, ΑΓΡΟΤΙΚΟΣ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΟΣ ΝΑΟΥΣΑΣ, “ALFA VITA” PATIKAS AP-CHATSIOS VAS. ΟΕ, ΤΑΚΤΙΚΟΣ ΑΕ, CENTRAL MARKETS & FISHERIES ORGANISATION (CMFO SA), FESTOS GROUP ΙΚΕ & MENELAOS FRESH.
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
K-FRUITS ΙΚΕ, ΑΣ ΕΠΙΣΚΟΠΗΣ, Α.Ε.Σ. ΚΟΜΕΞ ΑΕ, ΒΙΟΑΓΡΟΣ ΑΕ, ΕΝΙΠΕΑΣ ΑΕ (ΟΠΟΡΑ), ΜΟΥΔΗΡΗ ΠΑΣΧΑΛΙΝΑ, ΕΛ.ΑΓΡ.ΣΥΝ.ΟΜΑΔ-HELLENIC COOP, ΤΣΑΡΤΣΑΡΑΚΗ ΔΗΜΗΤΡΑ-ΦΡΟΥΤΟΦΑΡΜ.
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ-ΘΡΑΚΗΣ
ΑΛΚΥΩΝ ΦΡΟΥΤΑ ΑΕ, DELTA SPAR ΠΑΠΑΡΓΥΡΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ & ΣΙΑ ΕΕ, ΣΧΟΤΜΑΝ ΕΡΡΙΚΟΣ ΑΕΒΕ.
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΗΠΕΙΡΟΥ
TSOLAS FRUIT Μ.Ι.Κ.Ε., ΒΙΟΚΗΠ ΑΕ, ΚΡΟΠ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ, ΑΦΟΙ ΞΥΛΟΓΙΑΝΝΗ ΟΕ – ΦΥΤΟΤΕΧΝΙΚΗ, ΟΜΙΛΟΣ ΚΟΛΙΟΥ ΑΒΕΕ, ΚΑΚΟΣΙΜΟΣ Ε. ΙΚΕ-BIOKIWI & PYRROS FRUIT
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ, ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ
ΑΓΡΟΤΙΚΟΣ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΟΣ ΠΥΡΓΕΤΟΥ, ΟΠΟΡΕΛΛΟ ΑΕΒΕ, ΝΙΚΟΛΙΤΣΑΣ ΑΕ-FROOTS HELLAS & ΜΠΙΟΣΑΝ Μ.Α.Ε..
Αποθέωση για την χώρα μας
«Τα φρέσκα φρούτα, το κρέας και τα λαχανικά, είναι ένα δύσκολο εμπόρευμα. Η μεταφορά πρέπει να είναι άμεση και γρήγορη για να διατηρείται η φρεσκάδα, αλλά οι χαμηλές τιμές που λαμβάνουν οι καλλιεργητές είναι συχνά μη βιώσιμες λόγω του υψηλού κόστους. Η ΕΕ παρέχει οικονομική βοήθεια σε πολλούς καλλιεργητές, αλλά οι εποχές κατά τις οποίες οι παραγωγοί θα δυσκολεύονται να ξεπεράσουν την ισορροπία αναμένεται πλέον να συμβαίνουν πιο συχνά. Οι Έλληνες καλλιεργητές μπορεί να μην ηγούνται του αγροτικού τομέα όσον αφορά τις καινοτόμες λύσεις, αλλά προσαρμόζονται γρήγορα στις μεταβαλλόμενες αγορές. Έχουν συνειδητοποιήσει ότι η εξειδίκευση είναι το κλειδί για την επιβίωση, σε αντίθεση με την καλλιέργεια μικρών ποσοτήτων από διάφορα φρούτα και λαχανικά. Τα ακτινίδια, τα κεράσια και τα επιτραπέζια σταφύλια χωρίς κουκούτσι είναι από τα προϊόντα στα οποία έχουν ειδικευτεί οι Έλληνες καλλιεργητές – έξυπνα, όπως αποδεικνύεται, ανέφερε Ισπανός εκπρόσωπος της έκθεσης μεταξύ άλλων στην ομιλία του. Και συνέχισε: «Με την εξέλιξη της τεχνολογίας και την αυξανόμενη παγκοσμιοποίηση των επικοινωνιών και των μεταφορών, ο ανταγωνισμός έχει ενταθεί για όλα τα αγαθά, συμπεριλαμβανομένων των φρέσκων φρούτων. Για να επιβιώσει μια χώρα σε αυτό το ανταγωνιστικό περιβάλλον, πρέπει να διατηρήσει μια σταθερή ροή προϊόντων, με ελάχιστους χρόνους μεταφοράς και υψηλή ποιότητα, όλα σε λογική τιμή. Η Ελλάδα αυτό το έχει καταφέρει». Ενώ σημαντική ήταν η αναφορά του – κατά το κλείσιμο της ομιλίας του – στα ελληνικά κεράσια. «Τα κεράσια είναι ένα πολύ δύσκολο φρούτο στον χειρισμό, με ένα μικρό παράθυρο περίπου ενάμιση μήνα για τη συγκομιδή, τη συσκευασία και την αποστολή στους λιανοπωλητές. Υπάρχουν πολλές διαφορετικές ποικιλίες διαθέσιμες με ξεχωριστά χαρακτηριστικά. Ενώ το μέγεθος είναι προφανώς σημαντικό, το χρώμα, η τραγανή γεύση, η γεύση και η διάρκεια ζωής κάνουν επίσης τις καλές ποικιλίες να ξεχωρίζουν τις υπόλοιπες. Ενώ στην Ελλάδα καλλιεργούνται πολλές ποικιλίες, τα Germensdorfer, Ferrovia, Skeena, Cordia και τα ελληνικά Μπακιρτζέικα είναι οι κύριες εξαγωγές. Και σε αυτό το κομμάτι οι Έλληνες παραγωγοί έχουν κάνει απίστευτή δουλειά και γι’ αυτό απολαμβάνουν και τους καρπούς των θυσιών τους».
Φόρος τιμής στους Ολυμπιακούς Αγώνες και γευσιγνωσία
Οι Γάλλοι εκθέτες ήταν πολύ χαρούμενοι και ικανοποιημένοι. Η πρώτη μέρα ήταν πολύ δυναμική: πολύς κόσμος και καλά ραντεβού για πωλήσεις. Η δεύτερη μέρα ήταν ακόμα πιο δυναμική από την πρώτη, οι διάδρομοι ήταν γεμάτοι, κάτι που δυσκόλευε το περπάτημα στην αίθουσα. Η έκθεση της Μαδρίτης εδραίωσε τη σημασία της, μερικοί από τους εκθέτες σημείωσαν ότι «αυτό είναι το μέρος που πρέπει να είσαι». Δεν υπήρξε τόση καινοτομία φέτος, αλλά ορισμένες εταιρείες κυκλοφόρησαν νέες συσκευασίες ή πρόσθεσαν νέο προϊόν στη γκάμα τους. Κάποιες εταιρείες εκθέτουν για πρώτη φορά. Και η Interfel, το γαλλικό συνδικάτο του τομέα των φρέσκων φρούτων και λαχανικών, διοργάνωσε φέτος μια διαφορετική εκδήλωση με το “Olympicnic” – που περιελάμβανε γευσιγνωσίες, μαγειρική και ακόμη και παιχνίδια, σε σχέση με τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Οι επισκέπτες μπορούσαν να παίξουν μίνι γκολφ και μπάσκετ. Οι Ολλανδοί εκθέτες είναι γενικά πολύ ικανοποιημένοι με την έκθεση στη Μαδρίτη. Σε αυτό σίγουρα παίζει ρόλο ο διεθνής χαρακτήρας της έκθεσης και η ευνοϊκή για πολλά προϊόντα συγχρονισμός. Λόγω του συννεφιασμένου καιρού φέτος μπήκαν μέσα μαζικά και άτομα που μένουν κανονικά έξω. Οι εμπορικές εταιρείες αναφέρουν ότι λόγω των ελλείψεων σε διάφορα προϊόντα, η ασφάλεια των προϊόντων γίνεται όλο και πιο σημαντική, πράγμα που σημαίνει ότι οι συζητήσεις μεταξύ πελατών και προμηθευτών βρίσκονται σε διαφορετικό επίπεδο από την τιμή. Μετά από μια πολύ καλή πρώτη μέρα, η δεύτερη μέρα συνέχισε να είναι τόσο απασχολημένη. Οι Ισπανοί εκθέτες λένε ότι την πρώτη μέρα υπήρξε ίσως μεγαλύτερος όγκος επισκέψεων, αλλά τη δεύτερη ημέρα συγκέντρωσε επισκέψεις καλύτερης ποιότητας. Είναι αξιοσημείωτο ότι κανένας από τους Ισπανούς εκθέτες δεν είχε κανένα παράπονο για τη φετινή έκδοση του Fruit Attraction, όλοι έδειχναν πολύ ευχαριστημένοι με το πώς έγιναν όλα. Οι εκθέτες μιλούν για περισσότερες συναντήσεις φέτος και περισσότερες κλειστές συμβάσεις που θα οριστικοποιηθούν κατά τη διάρκεια της έκθεσης. Κάθε χρόνο, η εκδήλωση γίνεται πιο σημαντική για τις στρατηγικές επιχειρήσεις αυτή τη στιγμή της σεζόν. Υπάρχει αξιοσημείωτη αύξηση του ενδιαφέροντος για ισπανικά βιολογικά φρούτα και λαχανικά.
Η μεγάλη νίκη των παραγωγών ακτινιδίου
Στην κορυφή της λίστας των εξαγόμενων φρούτων της χώρας μας βρέθηκε τη φετινή εμπορική σεζόν 2023/24 το ελληνικό ακτινίδιο, καταγράφοντας ρεκόρ σε αξία με εισροή 305,5 εκατ. ευρώ και διατηρώντας την τέταρτη θέση στην παγκόσμια παραγωγή. Η δυναμική που καταγράφει το προϊόν στις εξαγωγές, αντικατοπτρίζεται επίσης και στις καλές τιμές που απόλαυσαν και οι παραγωγοί. Την τρέχουσα εμπορική περίοδο η μεσοσταθμική τιμή πώλησης ανά μονάδα βάρους αυξήθηκε εντυπωσιακά κατά 58,6% φτάνοντας τα 1,62 ευρώ/κιλό, ενώ οι αποθηκευμένες ποσότητες που εξήχθησαν τον α΄εξάμηνο του 2024 απόλαυσαν τιμή 1,733 ευρώ/κιλό. Η καλή πορεία στις εξαγωγές αλλά και οι καλές τιμές που απολαμβάνει ο παραγωγός οδήγησε στη διαρκή ανάπτυξη της καλλιέργειας του ακτινιδίου στη χώρα μας. Εντυπωσιακή είναι η αύξηση των φυτεύσεων ως προς την παραγωγή καθώς από 36.000 τόνους το 2001/2002 και 70.000 τόνους το 2007/08, έφτασε σε 313.393 τόνους το 2021/22. Το 2022/23 έφτασε τους 323.000 τόνους και το 2023/24 τους 290.000 τόνους. Το 63% της εμπορεύσιμης παραγωγής ετησίως εξάγεται, κυρίως σε ευρωπαϊκές αγορές, όπως Ισπανία, Ιταλία, Γερμανία, Πολωνία, Ρουμανία, Ολλανδία, Ηνωμένο Βασίλειο και Τσεχία, ενώ από τις τρίτες χώρες ανοδικά κινούνται οι εξαγωγές στην Κίνα, Ινδία, ΗΠΑ, Καναδά, Ουκρανία, Τουρκία και Αίγυπτο, σε μια προσπάθεια ανοίγματος σε νέες αγορές και διασπορά του κινδύνου των αγορών, μετά και τον αποκλεισμό από τη ρωσική αγορά. Οι παραγωγοί πυρηνόφρουτων στη Βόρεια Ελλάδα στρέφονται στην παραγωγή ακτινιδίων, ωθούμενοι από την αυξημένη διεθνή ζήτηση για ελληνικό προϊόν και την ευκολότερη συλλογή και χειρισμό. Η στροφή αυτή εμφανίζεται από το 2016, εντατικοποιείται από το 2018 και πλέον τα τελευταία χρόνια έχει εκτοξευθεί. Οι παραγωγοί ακτινιδίου έχουν καταφέρει κάτι πολύ καλό: Το ελληνικό εξαγωγικό εμπόριο εκμεταλλεύεται τις ευκαιρίες προς διεύρυνση των παραδοσιακών του αγορών τόσο ευρωπαϊκών όσο και σε τρίτες χώρες και οι εξαγόμενες ποσότητες αυξάνονται από έτος σε έτος.
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Έλληνας Αγρότης
www.enoplois.gr