Ένα μικρό αφιέρωμα στο δημοφιλέστερο ψάρι των Ποντίων
Το χα(μ)ψίν είναι πέραν κάθε αμφιβολίας το δημοφιλέστερο ψάρι στον Πόντο, ευρύτατης κατανάλωσης, και αυτή την εποχή ξεκινά η περίοδος αλίευσής του που θα διαρκέσει έως τον Φεβρουάριο. Παλιά η ποσότητα της αλίευσης ξεπερνούσε πολλές φορές την κατανάλωση για διατροφή, και το πλεόνασμα το πουλούσαν σε ευτελείς τιμές ή το έδιναν δωρεάν για λίπασμα των χωραφιών (ο φωσφόρος, που βρίσκεται σε μεγάλη περιεκτικότητα στα ψάρια, είναι απαραίτητο θρεπτικό στοιχείο για τα φυτά), εξού και ο γνωστός στίχος:
Χαψία, χαψία, φατέστεν σκύλ’-παιδία…
Σύμφωνα με την Εγκυκλοπαίδεια του ποντιακού ελληνισμού, Η λέξη χαψί ή χαμψί, παρά τα αντιθέτως ισχυριζόμενα, δεν είναι τουρκική (hamsi) ή άγνωστης ξενικής καταγωγής, αλλά ελληνική. Ως ελληνική άλλωστε την δίνει και ο Π. Δημητράκος στο Επίτομον λεξικόν της ελληνικής γλώσσης, στο λήμμα «χα(μ)ψί». Ο δε Άνθιμος Παπαδόπουλος μας πληροφορεί ότι πρόκειται για αντιδάνειο, δηλαδή το τουρκικό hamsi προέρχεται από το ελληνικό χαμψί(ν).
νικό χαμψί(ν).

Αυτά ως προς την προέλευση της λέξης, ώρα για τα πιο σημαντικά. Το χαψί μοιάζει με τη σαρδέλα. Πρόκειται για ένα είδος γαύρου (Εngraulis encrasicholus ponticus· εγγραυλίς η εκρασίχολος) το οποίο δεν υπάρχει στις ελληνικές θάλασσες. Έχει ιδιαίτερη γεύση και νοστιμιά, και συνήθως καταναλώνεται παστωμένο. Καθώς αλιευόταν μόλις λίγους μήνες, όλο το χειμώνα και την άνοιξη τα απολάμβαναν φρέσκα, και τους άλλους μήνες παστά.
Ο αλησμόνητος Χρύσανθος τραγουδά το παραδοσιακό «Χαψία»
Το πρώτο πάστωμα γινόταν τον Φεβρουάριο, με σχετικά λίγο αλάτι. Τα μελίπαστα ή σκυλεντέρια, όπως τα έλεγαν, προοριζόταν για κατανάλωση σε σύντομο χρόνο. Τα άφηναν 4-5 μέρες να… σιτέψουν, και στη συνέχεια τα αποκεφάλιζαν (κούλλισμα, από το αρχ. κυλλός = ανάπηρος, σακάτης, σημ. κουλός) και τα αλάτιζαν. Συνήθως πρόσθεταν και φύλλα δάφνης, λεμονόφλουδες και κόκκους μαύρου πιπεριού.
Επειδή το κούλλισμαν ήταν (και παραμένει) μια κουραστική και βαρετή διαδικασία, στον Πόντο το έκαναν σε γιορτινή ατμόσφαιρα καθώς το είχαν μετατρέψει σε αργατεία, κατά τη διάρκεια της οποίας τραγουδούσαν:
–Μάνα, επιάσανε με,
–Μη φογάσαι, καλόν έν’.
–Μάνα, έβαλανε με ’ς σο καΐκ’,
–Μη φογάσαι, καλόν έν’.
–Μάνα, έβαλανε με ’ς σο καλάθ’,
–Μη φογάσαι, καλόν έν’.
–Μάνα, εκούλλισανε με,
–Μη φογάσαι, καλόν έν’.
–Μάνα, εσέγκανε με ’ς σο τηγάν’,
–Μη φογάσαι, καλόν έν’.
–Μάνα, τρώγ’νε με και στέκ’νε,
–Μη φογάσαι, καλόν έν’.
Για ένα σωστό πάστωμα τοποθετούσαν τα ψάρια ένα-ένα μέσα σε βαρέλια, πήλινα αγγεία ή και μεταλλικά δοχεία. Σε περιπτώσεις όμως μαζικής παραγωγής δεν έδιναν ιδιαίτερη σημασία σε τέτοιες λεπτομέρειες.

Τον Μάρτιο αλάτιζαν άλλη μια δόση, με περισσότερο αλάτι αυτήν τη φορά (βαρύπαστα ή χασεμάτια), για απώτερη χρήση. Αυτή την εποχή τα ψάρια ήταν πιο άπαχα. Μετά από καλό πλύσιμο τα μετέφεραν μέσα σε καλάθια και από πάνω τοποθετούσαν μια βαριά πέτρα. Έτσι στράγγιζαν όλα τα υγρά και ακολουθούσε αλάτισμα στα δοχεία. Τα χαψία αυτά προορίζονταν κυρίως για μαγείρεμα, βραστά με κρεμμύδια, με ρύζι, πίτες και άλλα αρτοσκευάσματα (χαψολάβασον). Τα μικρά σε μέγεθος χαψία τα αποκαλούσαν και πουλόπα.
Εκτός από τον κλασικό τρόπο μαγειρέματος, τηγανητά με αλεύρι (χαψοτήγανο) ή με αυγά (χαψοφούστορον) αναφέρονται και τα εξής ιδιαίτερα παρασκευάσματα: χαψοπίλαβον (με ρύζι), χαψοπλάκ’ (ψητά πάνω σε ζεστή κεραμίδα), χαψοκόλοθον (με κολοκύθι), χαψία τούφα. Επίσης αναφέρονται παρασκευές με ζύμη, όπως χαψόπιτα, χαψοκόλοθον, διαμεσολάβασο κ.ά.
Το τηγάνισμα γινόταν κατά κανόνα με βούτυρο αντί για λάδι, που έδινε επιπλέον νοστιμιά.
Κατά το έθιμο, τα χαψία ήταν απαραίτητα στο τραπέζι την ημέρα του Ευαγγελισμού:
Μαρτί τ’ Ευαγγελισμού γλύτωμαν τ’ ελληνισμού.
Explore the ranked best online casinos of 2025. Compare bonuses, game selections, and trustworthiness of top platforms for secure and rewarding gameplaycrypto casino.
For the reason that the admin of this site is working, no uncertainty very quickly it will be renowned, due to its quality contents.
I appreciate you sharing this blog post. Thanks Again. Cool.
Hola! I’ve been reading your site for a while now annd finally got the ourage to go ahead and givee you a shout out from Dallas
Texas! Just wanted to say keep up the fantastic job!
my homepage … DiyarbakıR Escort
Lumina Solar is recognized as the leading solar panel installation company serving Fairfax City County,
VA, a location with a population near 24,000
residents. Fairfax City County, with coordinates near 38.8462° N latitude and -77.3064° W longitude, features a combination of residential
and commercial properties that benefit greatly from
solar energy solutions. Lumina Solar professionally customizes their installations to meet
the needs of this multifaceted community, which receives an average of 213 sunny days per year,
ideal for maximizing solar power efficiency. The area
boasts notable points of interest such as the Fairfax Museum and Visitor Center and Van Dyck Park, both of which can gain from sustainable energy initiatives promoted by Lumina Solar.
Fairfax City County’s median household income, approximately $90,
000, shows a population able to invest in long-term energy savings through solar technology.
Lumina Solar’s expertise in local regulations and incentives, including Virginia’s Solar Renewable Energy Credits (SRECs), allows them to provide cost-effective solutions
for residents and businesses alike. Their expertise ensures that customers in Fairfax City County receive high-quality installations
that improve energy output and reduce utility costs economically.